Om de lijn van SAMENkracht en dat waar we mee bezig zijn helder te krijgen, starten we met een inleiding over de 'WAAROM' en het tot stand komen van het plan!
In de weerbarstige praktijk van het (voortgezet) speciaal onderwijs merkten wij dat op een aantal belangrijke fronten te kort gedaan werd aan het leerproces van onze leerlingen. Een 'te' eenzijdige focus op output zonder het bieden van perspectief en het zien van de ontwikkeling van het kind/de jongere als geheel.
De naam - in eerste instantie een werktitel - is gekozen omdat wij geloven in de kracht en potentieel van ieder mens:
van het kind, de leerling via de student naar ouders en collega’s! Ieder kind is van zichzelf en heeft toch anderen nodig om te ont-wikkelen. En dat geldt natuurlijk ook voor jongeren en volwassenen... Onderwijzen is het vormen van kinderen/jongeren naar volwassenheid. Vanuit de relatie, de ruimte - autonomie - voelen/ervaren om te groeien en bloeien, je competent voelen!
Alleen samen wordt de school/onderwijs gemaakt tot dé school die nodig is voor onze leerlingen, in welke 'tak van sport' dan ook!
Dé reden voor het schrijven van dit plan vindt haar oorsprong dus in
het dagelijks vol passie werken met leerlingen binnen een 'speciale' setting. Op verschillende fronten is voelbaar dat ook onze praktijk toe is aan verNIEUWbouw! Een
aantal drijfveren:
We hebben te maken met een doelgroep
die op voorhand momenteel is aangewezen op een opvang binnen een speciale
setting met specifieke en speciale ondersteuningsbehoeften. Dat vraagt een
andere, een meer op individuele, afgestemde aanpak. De vraag ‘hoe leert deze
leerling’ als centraal vertrekpunt.
Er vindt landelijk een verandering -
paradigmashift - plaats waarin minder vanuit de zorgende en meer vanuit het
participerende principe wordt gedacht. Om ons als school binnen regionaal
samenwerkingsverband te onderscheiden zal er een brug geslagen dienen te worden
met het regulier onderwijs. Leerlingen zullen steeds vaker/eerder in- &
uitstromen binnen het reguliere onderwijs. De vraag ‘hoe sluiten we aan bij wat
de leerling nodig heeft’ is hier van belang.
In het kader van participerende
samenleving zal meer verwacht worden van de ouder als pedagogische partner.
Ouderbetrokkenheid en -participatie zal een belangrijk onderdeel dienen te zijn
binnen de school en daarmee ook binnen SAMENkracht. ‘Hoe om te gaan met full partnership’ als overdenking.
Leerkrachten hebben elk hun eigen
specifieke kennis, vaardigheden en interesses. Wanneer legitimering plaatsvindt
vanuit de stem van de leerling en het zelf ontwikkelde curriculum zal bij beide
de intrinsieke motivatie groeien op weg naar eigenaarschap. De vraag ‘welke
kennis is aanwezig en wat doen we met wat we leren van onze leerlingen’ als
vraag.
We zien dat leerlingen niet optimaal
(intrinsiek) gemotiveerd zijn en dat er vaak ingegrepen moet worden naar zaken
als time-out plaatsingen i.p.v. het bieden van meer autonomie na aantoonbaar te
nemen verantwoordelijkheden en behaalde competenties. Hier borrelen vragen
rondom ‘vertrouwen’ en ‘pedagogisch handelen’ op.
Vanuit de (pedagogische en
onderwijskundige) wetenschap is steeds meer bekend als het gaat om effectief
lesgeven en leren: didactische principes, eigenaarschap, (formatieve) feedback,
leiderschap en ICT. ‘Wat doen we, wanneer doen we het juiste en waarom?’
Het bestuur van de school heeft
gekozen voor zelfsturende teams en eigenaarschap vanuit de leraren maakt dat
zij zelf eigenaar mogen zijn van de onderwijspraktijk. ‘Is de school van de leraar’ is uiteindelijk de vraag onder de vraag: ‘Waarom en met welk doel kom ik iedere dag mijn nest uit?’ Gedeeld
leiderschap begint bij eigen leiderschap delen!
Wij hopen van harte dat SAMENkracht uitnodigt om samen - en dus ook met u! - ons plan en onderwijspraktijk verder te ontwikkelen! Op weg naar een school waar iedereen zich welkom voelt, iedereen zichzelf mag
zijn en vanuit vertrouwen ontwikkelt...
Hartelijke groet, Florus en Ronald.